Warszawski program Strefy Czystego Transportu (SCT) ma zostać poszerzony po konsultacjach społecznych i dodatkowych badaniach. Nowa propozycja zwiększa obszar działania SCT, wprowadza specjalne warunki dla seniorów i podatników mieszkających w strefie oraz ma na celu poprawę jakości powietrza w mieście. W krótce Rada Warszawy będzie rozważać tę propozycję i podejmie decyzje o jej finalnym kształcie i terminach.
Kiedy na początku tego roku Warszawa prezentowała projekt SCT, rozpoczęły się trzymiesięczne konsultacje społeczne na ten temat. Podczas nich zebrano ponad 3000 uwag poprzez różne rozmowy i spotkania dotyczące proponowanych rozwiązań. Przeprowadzone dodatkowe analizy pomogły określić zmiany, które teraz są proponowane.
Uwagi zgłoszone podczas konsultacji społecznych wpłynęły na obecny kształt projektu SCT. Nowa propozycja uwzględnia ulgi dla seniorów i mieszkańców strefy, dając im cztery lata na dostosowanie do nowych wymogów. Z kolei dla kierowców spoza strefy oraz osób spoza Warszawy, warunki pozostają bez zmian. Osoby powyżej 70 roku życia oraz posiadacze pojazdów zabytkowych będą natomiast objęte bezterminowym wyjątkiem.
W ramach nowego projektu SCT, obszar strefy zostanie powiększony ponad dwukrotnie, obejmując całe dzielnice Śródmieście, Żoliborz, Praga Północ, prawie całą Ochotę i Pragę Południe, większość Mokotowa i połowę Woli. Zmiany te mają na celu poprawę jakości powietrza dla mieszkańców Warszawy.
Zgłoszone podczas konsultacji społecznych uwagi wpływały na kształtowanie się nowych założeń. W trosce o zdrowie mieszkańców stolicy, władze miasta postanowiły zwiększyć obszar SCT oraz przesunąć w czasie termin spełnienia jej wymagań przez mieszkańców strefy. Pozwoli to na dostosowanie przez nich swoich pojazdów do norm emisyjnych.
Osoby zamieszkujące nowy obszar strefy i płacące podatki w Warszawie będą zwolnione ze spełniania wymagań strefy na pierwszych dwóch etapach jej wprowadzania. Od stycznia 2028 r., pojazdy z silnikiem Diesla starsze niż 13 lat i pojazdy benzynowe starsze niż 22 lata nie będą mogły poruszać się po strefie. Mieszkańcy Warszawy, którzy zakupili samochód po przyjęciu uchwały oraz reszta osób, muszą spełnić wymogi SCT bez względu na termin ich wprowadzenia.
Strefa Czystego Transportu to obszar, w którym ruch jest ograniczony do pojazdów spełniających określone normy emisji spalin. Jest to często stosowane rozwiązanie w europejskich miastach dla poprawy jakości powietrza i dbania o zdrowie mieszkańców. Podobną uchwałę przyjął już Kraków, gdzie strefa zacznie obowiązywać od lipca 2024 r.
Z badania przeprowadzonego na początku 2023 r. wynika, że prawie 70% dorosłych mieszkańców Warszawy popiera wprowadzenie SCT. Wśród nich znalazło się 66% kierowców regularnie korzystających z samochodu. Badanie pokazało też, że kobiety są bardziej skłonne do poparcia tego rozwiązania niż mężczyźni, a osoby starsze częściej uważają, że dzięki SCT będą zdrowsi.