Wyniki raportu o mikromobilności wydanego przez Urząd Miejski w Warszawie wskazują, że średniej długości podróż na elektrycznej hulajnodze trwa 8 minut, podczas gdy podróż rowerem miejskim wynosi 14,5 minuty. Raport ten jest jednym z pierwszych tego typu na świecie, opierającym się na tak dużej ilości danych otrzymanych od różnych operatorów. Dane te zostały zgromadzone i przeanalizowane przez zespół naukowców przy wykorzystaniu 15 milionów różnych trasek przejechanych w ciągu lat 2021-2022.

Łukasz Nawaro z Uniwersytetu Warszawskiego, specjalista w dziedzinie mikromobilności, kierował badaniami. Przygotował raport we współpracy z Biurem Strategii i Analiz. Dane, które posłużyły do opracowania badań, przekazały firmy Bolt, Dott, Lime i Tier oraz system Nextbike. Współpraca pomiędzy naukowcami, urzędem miasta oraz prywatnymi operatorami była możliwa dzięki programowi stypendiów doktoranckich miasta stołecznego Warszawy.

Z analizy wynika, że podróże e-hulajnogami i rowerami miejskimi Veturilo różnią się od siebie. Podróże hulajnogami są krótsze, średnio trwają 8 minut, a mediana wynosi 6 minut. Również pokonywane dystanse są krótsze – średnia to 814 metrów, a mediana to 111 metrów. Z kolei podróże rowerem miejskim Veturilo są dłuższe, średnio trwają 14,5 minuty, a mediana wynosi 11,5 minuty. Dodatkowo podróże te odbywają się na dłuższych dystansach, średnio 1751 metry, a mediana to 2420 metrów.

Podróże e-hulajnogami najczęściej odbywają się w centralnych częściach miasta oraz w centrach biznesowych czy turystycznych. Natomiast podróże rowerem miejskim Veturilo są bardziej rozproszone geograficznie i często odbywają się na terenie uczelnianych kampusów.

Popyt na e-hulajnogi jest największy w piątki i soboty, natomiast rowery miejskie cieszą się największą popularnością w soboty i niedziele. Hulajnogi są także często wykorzystywane do nocnych przejazdów.

Co ciekawe, około 25% podróży hulajnogami kończy się w promieniu 70 metrów od przystanku autobusu linii przyspieszonej, przystanku tramwajowego lub wejścia do metra. Dla Veturilo ten wskaźnik wynosi około 52%. Widać więc, że oba środki transportu uzupełniają transport publiczny, ale w przypadku rowerów miejskich jest to zjawisko dużo bardziej wyraźne.

Kwestia parkowania hulajnóg w wyznaczonych przez miasto stojakach na razie nie jest poprawnie realizowana. Tylko 6% podróży kończy się w miejscach przeznaczonych do parkowania (dane dotyczą września 2022 roku).

Na koniec, autorzy raportu szacują liczbę użytkowników e-hulajnóg w Warszawie na około 100 tysięcy, a regularnych użytkowników e-hulajnóg (odpowiedzialnych za dwie trzecie przejazdów) na 10-20 tysięcy. Natomiast liczba użytkowników rowerów miejskich Veturilo wynosi 146 tysięcy.