W tym roku, stołeczny Zarząd Dróg Miejskich (ZDM) zapowiedział plany przeprowadzenia przetargów na budowę co najmniej czterech rond w Warszawie. Nowe obiekty drogowe mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa pieszych, rowerzystów oraz kierowców, jednocześnie poprawiając płynność i przepustowość ruchu drogowego.

Ronda mają powstać w określonych lokalizacjach: na skrzyżowaniu ulic Krasińskiego i Przasnyskiej na Żoliborzu, w pobliżu elektrociepłowni Siekierki na Mokotowie (na skrzyżowaniu ulic Augustówka i Zawodzie), a także w miejscu skrzyżowania ulic Powązkowska i Obrońców Tobruku na granicy Bielan i Bemowa. Dodatkowo, kolejne rondo zostanie wybudowane na Ursynowie – tam, gdzie przecinają się ulice Płaskowicka i Lanciego.

Finanse na realizację projektów na Mokotowie i Żoliborzu pochodzą m.in. z funduszy Polskiego Ładu, z którego ZDM uzyskał wstępne zobowiązanie dofinansowania – odpowiednio 10,5 mln zł i 8 mln zł. Warunkiem otrzymania dofinansowania z rządowego programu jest wkład własny miasta. Dlatego na ostatniej sesji Rady Warszawy środki miejskie wsparte zostały dodatkowo na realizację obu inwestycji – dla ronda na skrzyżowaniu ulic Augustówka i Zawodzie wynoszącym 1,85 mln zł, a dla ronda na skrzyżowaniu ulic Krasińskiego i Przasnyskiej – 701,7 tys. zł.

ZDM musi rozpisać przetarg na budowę rond w określonych lokalizacjach w ciągu dziewięciu miesięcy od momentu otrzymania wstępnego zobowiązania dofinansowania, aby nie utracić środków z Polskiego Ładu. Ten termin upływa 12 lipca 2024 r., jednak ZDM planuje ogłoszenie przetargu już w pierwszym kwartale tego roku.

Lokalizacje dla nowych rond zostały wybrane na podstawie audytu nieoświetlonych przejść dla pieszych przeprowadzonego przez ZDM. W latach 2016-2020 inspektorzy przeprowadzili w terenie pomiary i obliczenia, oceniali ryzyko (w skali od zera do pięciu punktów), identyfikowali zagrożenia i sformułowali rekomendacje. To pozwoliło na kompleksowe przeglądanie wszystkich nieoświetlonych przejść dla pieszych. Kontrole przeprowadzone były w każdej dzielnicy Warszawy, a zalecenia wynikające z audytu są stopniowo wprowadzane w życie przez miejskich inżynierów drogów, co ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach.

Przejście dla pieszych na skrzyżowaniu ulic Augustówka i Zawodzie otrzymało najniższą notę w audycie ZDM, co przyczyniło się do decyzji o budowie ronda w tym miejscu. Na skrzyżowaniu ulic Krasińskiego i Przasnyskiej, które również otrzymało niską ocenę w audycie, budowa ronda poprawi bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego. Dodatkowo, zostaną tam wprowadzone udogodnienia dla rowerzystów.

Obecnie plany na przyszły rok obejmują również przebudowę skrzyżowania ulic Powązkowskiej i Obrońców Tobruku na granicy Bielan i Bemowa. Tam również powstanie nowe rondo, zgodnie z zaleceniami z audytu bezpieczeństwa wykonanego przez ZDM. W ramach tego projektu przewidziane są też zmiany mające na celu poprawę widoczności dla uczestników ruchu drogowego oraz eliminację zagrożeń dla pieszych.

Zarząd Dróg Miejskich nadal pracuje nad projektem ronda na skrzyżowaniu ulic Powązkowskiej i Obrońców Tobruku. Planowane zmiany są częścią szerszego planu dla tego rejonu, który obejmuje budowę kolejnych rond przez urząd dzielnicy Bemowo oraz wybudowanie ronda na skrzyżowaniu ulic Kochanowskiego i Rudnickiego na Bielanach w ubiegłym roku przez miejskich inżynierów drogów.