Departament Policji napotyka codziennie na coraz więcej przypadków wyłudzeń dokonywanych przez osoby podszywające się za funkcjonariuszy, pracowników banków czy członków rodziny. Przebiegli przestępcy manipulując ofiarami, korzystają z ich ufności wobec instytucji publicznych oraz strachu przed utratą ciężko zgromadzonych oszczędności. Władze policyjne raz za razem podkreślają, że nie należy przekazywać pieniędzy nieznajomym, którzy do nas dzwonią. Powinniśmy mieć na uwadze, że prawdziwi policjanci nigdy nie prosić nas nie będą o współuczestnictwo w operacjach oraz transfer pieniężny. Gdy mamy podejrzenia co do tożsamości dzwoniącej do nas osoby, powinniśmy niezwłocznie zgłosić tę sytuację komisariatowi, dzwoniąc pod numer 47 72 33 222.

Plakat akcji: „Nie daj się nabrać na wnuczka, na policjanta” prezentuje codzienną rzeczywistość ofiar oszustów telefonicznych. Przestępcy bez skrupułów wykorzystują swoją ofiarę, podszywając się pod autorytatywne osoby, takie jak policjanci, bankierzy czy bliscy krewni. Próbują przekonać ofiarę do przekazania gotówki lub wartościowych przedmiotów, przedstawiając zmyślone, pełne dramatyzmu historie. Na przykład, ktoś podszywający się pod funkcjonariusza policyjnego może informować o prowadzeniu tajnej operacji przeciwko hakerom i przekonywać, że zgromadzone w banku oszczędności są zagrożone. Jednak jedynym ratunkiem dla naszych pieniędzy ma być ich przekazanie na rzekome przechowanie do policji. W takich sytuacjach powinniśmy natychmiast się rozłączyć i zgłosić ten incydent pod numerem 47 72 33 222 lub 112.

Sytuacja wygląda nie inaczej, kiedy dostajemy telefon od osoby twierdzącej, że jest pracownikiem banku. Oszust informuje o nieautoryzowanych operacjach na naszym rachunku i zaleca podać dane logowania do konta w celu anulowania nieuprawnionych transakcji. Musimy jednak pamiętać, aby nigdy nie ujawniać swoich haseł, kodów oraz innych informacji dostępowych!

Innym razem osoba podszywająca się pod krewnego może nagle zawołać o pomoc, twierdząc, że jest w sytuacji kryzysowej i pilnie potrzebuje pożyczki. Oszust zaznacza, że nie może osobiście odebrać pieniędzy i wysyła do nas „kolegę”. Czasami nawet sugeruje, aby gotówkę zostawić w określonym miejscu, takim jak śmietnik czy pod samochodem. Nie dajmy się nabrać na taki trik! Każdą próbę oszustwa należy zgłosić pod numer 47 72 33 222 lub 112.

Przestępcy stale udoskonalają swoje techniki manipulacji, aby zdobyć nasze pieniądze. Musimy pamiętać, że ofiarami oszustw mogą paść nie tylko seniorzy, ale również osoby w średnim wieku. Powinniśmy zachować ostrożność i rozwagę. Pamiętajmy – przez telefon każdy może podszyć się za policjanta, pracownika banku lub krewnego! Nie przekazujmy nieznajomym naszych danych osobowych, informacji dostępowych do kont bankowych ani jakichkolwiek wartości. O każdej próbie oszustwa powinniśmy niezwłocznie informować Policję!