W Warszawie, najważniejsza inwestycja rowerowa tego roku – przebudowa ulicy Andersa – właśnie zaczyna nabierać kształtów. ZDM w stolicy zawarł umowę na realizację tej kluczowej dla śródmiejskiej sieci rowerowej inwestycji.

Umowę podpisano z firmą Wegarten, warszawskim przedsiębiorstwem, które złożyło najbardziej atrakcyjną ofertę finansową, wynoszącą 31,8 miliona złotych. Umowa obejmuje nie tylko wykonanie prac budowlanych, ale także przygotowanie dokumentacji technicznej na podstawie już zatwierdzonego planu organizacji ruchu. Formalności i realizacja inwestycji mają potrwać łącznie 20 miesięcy od momentu podpisania umowy, co oznacza, że prace będą prowadzone w latach 2024-2025.

Inwestycja ta stanowi kolejny krok we wprowadzaniu tzw. „kręgosłupa” rowerowego w centrum miasta. Po oddaniu do użytku nowo powstałego segmentu drogi rowerowej na ulicy Marszałkowskiej i placu Bankowym, przedstawiono szczegółowy harmonogram dalszych działań. Pełne możliwości tej trasy rowerowej będą wykorzystane dopiero po jej rozbudowie na północ, co ma na celu umożliwić dojazd rowerem z dzielnic Żoliborz i Bielany do Nowego Centrum Warszawy.

Aktualnie podpisana umowa dotyczy tylko pierwszego odcinka – ulicy Andersa od Dworca Gdańskiego do skrzyżowania z ulicą Nowolipki. Projektowanie drugiego etapu, który obejmie odcinek od ulicy Nowolipki przez stację metra Ratusz-Arsenał aż do placu Bankowego, jest już w toku. Planowane jest także przedłużenie drogi rowerowej wzdłuż ulicy Mickiewicza i placu Wilsona, co oznacza łączny przyrost międzydzielnicowej trasy o kolejne 3 kilometry.

W momencie zakończenia wszystkich planowanych etapów, korytarz rowerowy prowadzący ulicami Mickiewicza-Andersa-Marszałkowska-Waryńskiego będzie miał prawie 8 kilometrów długości. W tym samym czasie miasto chce również usprawnić jakość istniejących tras rowerowych poprzez ich przebudowę i rozwijanie infrastruktury rowerowej na Marszałkowskiej.

Pierwszy etap inwestycji polega na budowie dwukierunkowej asfaltowej ścieżki rowerowej na odcinku 1,2 km. Trasa ta zostanie połączona ze wszystkimi innymi odcinkami w okolicy, wymagając jednocześnie przebudowy skrzyżowań i modernizacji sygnalizacji świetlnej.

Droga rowerowa będzie konsekwentnie przebiegać po zachodniej stronie ulicy Andersa, z uwzględnieniem przejazdów rowerowych na wszystkich skrzyżowaniach. Projekt zakłada minimalną ingerencję w istniejącą zieleniec i dbałość o dobro muranowskich drzew. Gdzie tylko to możliwe, planowane jest również „rozpłytowanie”, czyli usuwanie niepotrzebnych betonowych lub wybrukowanych powierzchni i zastępowanie ich zielenią.

Umowa z firmą Wegarten zawiera także dwa mniejsze „dodatki”. Są to przedłużenie istniejących dróg rowerowych na sąsiedniej ulicy Bonifraterskiej i budowa krótkiego fragmentu drogi dla rowerów finansowanego z budżetu obywatelskiego.