Od jutra ankieterzy rozpoczną swoją misję poznawania nawyków komunikacyjnych mieszkańców 52 gmin w metropolii warszawskiej. Ta inicjatywa, która potrwa do 30 listopada, ma na celu zgromadzenie informacji o wzorcach podróżowania. Drugi etap badań będzie miał miejsce wiosną 2025 roku i skupi się na mieszkańcach stolicy.
Obecnie prawie 60% ludności Warszawy korzysta z transportu publicznego w codziennych podróżach. To jest dla nas źródłem ogromnej satysfakcji – mówi prezydent Rafał Trzaskowski – szczególnie fakt, że aż 94% tych osób pozytywnie ocenia funkcjonowanie komunikacji miejskiej w naszej stolicy. Bez wątpienia, nowoczesny, komfortowy i bezpieczny tabor Warszawskiego Transportu Publicznego, który obejmuje autobusy, tramwaje oraz pociągi metra i Szybkiej Kolei Miejskiej, ma duży wpływ na te decyzje. Dodatkowo koszt biletów w transporcie publicznym w stolicy jest jednym z najbardziej przystępnych na świecie – dodaje prezydent.
Chociaż komunikacja publiczna w Warszawie jest już dobrze zarządzana, szukamy sposobów na jej ulepszenie. Chcemy lepiej zrozumieć, jak, dokąd i czym przemieszczają się pasażerowie w aglomeracji stołecznej oraz jakie jest natężenie ruchu w kluczowych punktach sieci transportowej. W związku z tym, miasto zdecydowało się na przeprowadzenie specjalnego badania ruchu. Ostatnie tego typu kompleksowe badania miały miejsce wiosną 2015 roku. Od tego czasu system transportowy w Warszawie i jej metropolii znacznie się rozwinął – powstały nowe drogi, stacje metra i trasy tramwajowe.
Badania w tym roku będą przeprowadzane w dwóch etapach i obejmą znacznie większy obszar niż poprzednio. Tym razem oprócz mieszkańców samej Warszawy, ankieterzy będą pytać o nawyki komunikacyjne mieszkańców 52 gmin metropolii warszawskiej, które są silnie powiązane transportowo ze stolicą. Badanie obejmie okres od 1 października do 30 listopada 2024 roku, podczas którego planowane jest przeprowadzenie około 19 tysięcy wywiadów. Ankieterów będzie można spotkać także na stacjach kolejowych.
W przyszłym roku, od 5 marca do 30 kwietnia 2025, ankieterzy skoncentrują się na badaniu prawie 20 tysięcy mieszkańców Warszawy. Obejmie to nie tylko wizyty w losowo wybranych domach, ale również na wybranych parkingach typu Parkuj i Jedź.
Podczas badań ankietowych, ankieterzy odwiedzą losowo wybrane domy, przeprowadzając wywiady z wszystkimi członkami gospodarstwa domowego, którzy ukończyli co najmniej 6 lat. Badanie jest dobrowolne i anonimowe, a wizyty będą odbywać się od środy do soboty. Ankieterzy będą posiadać identyfikatory oraz list wyjaśniający cel badania podpisany przez Sekretarza m.st. Warszawy.
Oprócz badań ankietowych, przeprowadzone zostaną również pomiary natężenia ruchu samochodowego, liczby pasażerów w autobusach, tramwajach i pociągach oraz liczby osób wsiadających i wysiadających na przystankach i stacjach kolejowych. Zaplanowano również analizę ruchu w okolicach dużych obiektów handlowych, wybranych osiedli mieszkaniowych w Warszawie oraz na wybranych parkingach Parkuj i Jedź.
Warszawskie Badanie Ruchu 2024 zostanie przeprowadzone przez konsorcjum PBS (lider) i Via Vistula, które zostało wybrane w przetargu. Koszt tego badania wyniesie łącznie 8 191 800 zł. Jest to jedno z działań wpisujących się w Plan zrównoważonej mobilności miejskiej dla metropolii warszawskiej na lata 2030+ (SUMP).