Z najświeższego raportu Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) wynika, że aż 82% mieszkańców metropolii warszawskiej regularnie korzysta z usług transportu publicznego. To najlepszy rezultat w skali kraju, do którego przyczyniają się zarówno liczne przejazdy na terenie samej stolicy, jak i między Warszawą a bliskimi jej gminami.

Dane te potwierdzają wcześniejsze wyniki Barometru Warszawskiego, z których można było wywnioskować, że Warszawski Transport Publiczny cieszy się dużą popularnością wśród mieszkańców stolicy. Zgodnie z tym badaniem, 77% warszawiaków dojeżdża do pracy, uczelni czy szkoły za pomocą komunikacji miejskiej. Co więcej, aż dwie trzecie (66%) z nich wyraziło preferencje dla tego środka transportu.

Najnowszy raport GUS pt. „Korzystanie z transportu publicznego przez gospodarstwa domowe” (wyniki modułu badania EU-SILC 2024), pokazuje, że przez ostatnie 12 miesięcy na usługi transportu zbiorowego zdecydowało się blisko 60% polskich gospodarstw domowych. Region warszawski wyróżniał się tu wyraźnie, osiągając wynik 82,2% – zdecydowanie powyżej średniej krajowej.

Tak wysoki odsetek korzystających z transportu publicznego w metropolii warszawskiej jest efektem skutecznej współpracy między Warszawą a sąsiednimi gminami. Wiele gmin podwarszawskich korzysta z niebieskich autobusów lokalnych linii „L” oraz żółto-czerwonych „siedemsetek”, które kursują także poza granicami stolicy, co jest możliwe dzięki dofinansowaniu tych wyjazdów przez samorządy – jak wyjaśnia Katarzyna Strzegowska, dyrektorka Zarządu Transportu Miejskiego. Przykładem tej współpracy jest umowa zawarta w grudniu ubiegłego roku między ZDM a SKM na kolejnych 15 lat przewozów.

Mimo że blisko jedna czwarta (24,2%) polskich gospodarstw domowych uważa koszty transportu publicznego za znaczne obciążenie finansowe, sytuacja ta w regionie stołecznym wygląda znacznie lepiej. Tylko dla 16,5% ankietowanych gospodarstw domowych koszt podróży komunikacją miejską stanowił istotne obciążenie budżetu. To zasługa przystępnych cen biletów w Warszawskim Transporcie Publicznym, które nie uległy zmianie od wielu lat.

Wiele rozwiązań zostało wprowadzonych w Warszawie i jej aglomeracji, aby obniżyć koszt transportu publicznego dla mieszkańców. Przykładem są tańsze Bilety Warszawiaka/Warszawianki dla osób mieszkających i płacących podatki w Warszawie, darmowe przejazdy dla uczniów szkół podstawowych oraz zniżki lub bezpłatne przejazdy dla seniorów, zależnie od wieku. Ponadto, wprowadzono Wspólny Bilet ZTM-KM-WKD, który umożliwia swobodne przesiadki między różnymi środkami transportu publicznego.

Z raportu GUS można również wywnioskować, że mieszkańcy większych miast korzystają częściej z transportu miejskiego. Odsetek takich osób w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców wynosił 90,3% (średnia dla wszystkich miast wynosiła 67,9%). Dodatkowo, najwięcej gospodarstw korzystających z transportu publicznego znalazło się na obszarach aglomeracyjnych o dużej gęstości zaludnienia (58,8%), którą na pewno charakteryzuje region warszawski, skupiający ponad 59% ludności całego województwa mazowieckiego.