Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego na Saskiej Kępie i Kamionku w Warszawie została uruchomiona 4 listopada, z nowoczesnymi parkomatami teraz działającymi na jej obszarze. Te urządzenia będą stopniowo instalowane na całym obszarze strefy płatnego parkowania w Warszawie.

City Parking Group było jedyną firmą, która zgłosiła się do przetargu na usługę dostawy, montażu i obsługi nowych parkomatów na najbliższe 10 lat, z ofertą o wartości 250 715 623,20 zł. Plan przewiduje ustawienie 1910 parkomatów na ulicach Warszawy. W ramach umowy Zarząd Dróg Miejskich ma możliwość pozyskania dodatkowych 800 urządzeń, które miasto będzie dzierżawić.

Pierwsze nowoczesne parkomaty już funkcjonują na Saskiej Kępy i Kamionku, gdzie Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego jest teraz aktywna. Cała warszawska strefa płatnego parkowania zostanie objęta wymianą urządzeń i nowe parkomaty zostaną również zainstalowane w innych dzielnicach miasta.

Wprowadzenie SPPN na Saskiej Kępy i Kamionku ma na celu uporządkowanie parkowania i poprawę sytuacji parkingowej dla mieszkańców. Nowa strefa ma prawie 6 km kw. powierzchni, z około 2,2 tys. miejsc parkingowych wyznaczonych na 64 ulicach Saskiej Kępy. Dodatkowo, około 620 miejsc jest przeznaczonych wyłącznie dla mieszkańców z identyfikatorami B-35 i B-39. Na Saskiej Kępy znajduje się 95 parkomatów. Obszar ten wymaga oznakowania, co obejmuje ponad 1800 znaków drogowych i malowanie znakami poziomymi powierzchni o powierzchni ponad 5 tys. m kw.

Na Kamionku SPPN obejmuje 30 ulic. ZDM wyznaczył tam około 2 tys. miejsc parkingowych. Tak jak na Saskiej Kępie, są tam miejsca wyłącznie dla mieszkańców z odpowiednimi identyfikatorami – około 130 z nich. Na Kamionku działa już 60 parkomatów.

Przed uruchomieniem strefy na Saskiej Kępie i Kamionku, abonament uzyskało około 2 tys. osób. Zarząd Dróg Miejskich zachęca do składania wniosków o abonament mieszkańca, co można zrobić online na stronie abonamentzdomu.zdm.waw.pl/ lub osobiście w każdym Punkcie Obsługi Pasażera ZTM. Wszystkie informacje dotyczące abonamentów i potrzebnych dokumentów są dostępne w informatorach ZDM.

Nowe parkomaty różnią się od tych, które do tej pory były znane warszawskim kierowcom. Najważniejsza zmiana dotyczy interfejsu urządzeń. W nowych parkomatach jest on czytelny i prosty w obsłudze. Krok po kroku prowadzi on użytkownika przez proces opłaty za postój. System informuje kierowców m.in. o dniach wolnych od opłat parkingowych i cenniku parkowania. Urządzenia są wyposażone w ekrany dotykowe, a wyświetlacz jest dostępny w trzech językach – polskim, angielskim i niemieckim.

Po przejściu do kolejnego ekranu z ekranu startowego, pojawia się ekran do wprowadzenia numeru rejestracyjnego pojazdu wraz z klawiaturą. Aby numer rejestracyjny pojawił się automatycznie, bez konieczności ręcznego wprowadzania (co pozwala uniknąć błędów), wystarczy nacisnąć symbol kodu QR na ekranie i zeskanować kod w czytniku kodów.

Po potwierdzeniu numeru rejestracyjnego pojazdu, system przenosi do wyboru sposobu płatności. W większości urządzeń będzie to karta, blik, ale dostępne są też parkomaty przyjmujące bilon.

Przy płatności kartą i blikiem na ekranie pojawiają się przyciski umożliwiające wybór czasu parkowania lub opłaty, jaką chcemy wnieść. Czas parkowania możemy zwiększyć lub zmniejszyć o godzinę, pół godziny i 10 minut. Kwotę jaką chcemy zapłacić możemy zwiększyć lub zmniejszyć o 50 groszy, złotówkę lub 5 złotych. Przy płatności monetami po prostu wrzucamy do parkomatu monety, a system nalicza jaki czas parkowania opłaciliśmy. Należy pamiętać, że w parkomatach nie ma możliwości płatności banknotami.

Przy płatnościach blikiem konieczne jest również wpisanie kodu z aplikacji bankowej i potwierdzenie go.

Gdy płatność zostanie przetworzona, urządzenie wydrukuje bilet. W przypadku braku możliwości jego wydruku (np. z powodu braku papieru) nie ma konieczności jego pobierania.

Na nowych biletach parkingowych drukowany będzie kod QR, dzięki któremu kierowcy bez problemu będą mogli przedłużyć czas postoju skanując go w parkomacie. Postój będzie można też przedłużyć korzystając z aplikacji mobilnej.

Statystyki pokazują, że większość kierowców rezygnuje z opłat gotówką. W 2023 roku 14 proc. wszystkich płatności dokonano za pomocą bilonu, a 39 proc. za pomocą karty. W tym roku większość kierowców wybiera płatność za pomocą aplikacji mobilnej, 35 proc. opłaca parkowanie kartą, a tylko 12 proc. używa gotówki.

W 1110 warszawskich parkomatach można opłacić postój tylko kartą lub blikiem. W pozostałych 810 parkomatach zachowana zostanie możliwość płatności bilonem. Są to urządzenia bardziej skomplikowane, stąd są one bardziej narażone na awarie i kosztowne. Takie parkomaty zostaną zamontowane w miejscach, w których do tej pory najchętniej wybierano płatność monetami.

Należy przypomnieć, że dla kierowców dostępna jest również płatność za pomocą wybranej aplikacji mobilnej – MobiParking, moBILET i Flowbird.