Kolejnym krokiem w realizacji projektu budowy trasy tramwajowej na wschodzie Białołęki jest wybór wykonawcy projektu. Tramwaje Warszawskie zakończyły proces oceny ofert przetargowych i decyzją podjętą wybrano firmę Voessing Polska Sp. z o.o. Firma ta ma za zadanie stworzyć projekt trasy oraz zdobyć wszystkie niezbędne zezwolenia i dokumenty administracyjne, które są potrzebne do realizacji inwestycji. Wszystkie te zadania powinny zostać wykonane do 2028 roku – daty planowanego rozpoczęcia budowy trasy tramwajowej.

Zanim jednak nastąpi podpisanie umowy z wykonawcą, muszą zostać dopełnione wszystkie formalności, w tym te dotyczące ewentualnych odwołań od wyników przetargu. Wykonawca będzie odpowiedzialny za przygotowanie kompleksowej dokumentacji projektowej, która umożliwi realizację robót budowlanych. Niezbędne będzie również zdobycie wszystkich wymaganych prawem pozwoleń do przeprowadzenia prac.

Nowa trasa tramwajowa będzie miała długość blisko 6,5 km i rozpocznie się na Targówku, na skrzyżowaniu ulic Matki Teresy z Kalkuty i Rembielińskiej. Trasa przewidziana jest przez ulice św. Wincentego i Głębocką, a następnie estakadą przejdzie nad trasą S8 i rondem Małej Brzozy. Końcowym punktem trasy będzie rezerwa terenowa szkoły podstawowej nr 112 przy ulicy Zaułek, gdzie powstanie pętla tramwajowo-autobusowa. Dzięki tej trasie Zielona Białołęka zostanie połączona ze stacją metra Kondratowicza. Tramwaje mają kursować co 2-3 minuty, a czas przejazdu z pętli przy ulicy Zaułek do stacji metra przy Kondratowicza ma wynieść około 15 minut, natomiast do Dworca Wileńskiego – około 30 minut.

Pierwszym etapem realizacji zamówienia będzie wykonanie analizy obsługi komunikacyjnej połączenia wschodniej części Białołęki ze stacją metra Kondratowicza, z uwzględnieniem możliwości wykorzystania wspólnej trasy tramwajowo-autobusowej. Następnie wykonawca opracuje projekty budowlane, które obejmują projekty architektoniczno–budowlane i projekty wykonawcze dla samej trasy tramwajowej oraz pozostałej infrastruktury. Taką infrastrukturę stanowią m.in. podstacje zapewniające dopływ energii elektrycznej, budynki techniczne i socjalne. Wykonawca przygotuje również dokumenty wymagane do uzyskania decyzji umożliwiających rozpoczęcie prac budowlanych, w tym raport ponownej oceny oddziaływania inwestycji na środowisko. Dzięki temu możliwe będzie przyśpieszenie budowy trasy tramwajowej.

Realizacja robót budowlanych została zaplanowana na lata 2028-2030. Inwestor nadal pracuje nad zapewnieniem finansowania budowy. Jednakże na ten moment wykonawca ma około 42 miesiące na realizację zamówienia, które oprócz opracowania dokumentacji projektowej obejmuje również dopełnienie wszelkich formalności administracyjnych związanych z wydaniem decyzji, zatwierdzeń, opinii i pozwoleń.