Prace Zarządu Dróg Miejskich (ZDM) nad poprawą bezpieczeństwa na drogach stolicy Polski, Warszawy, przyniosły wiele zmian w ciągu ostatnich dwóch miesięcy. Wprowadzenie ulepszeń w priorytetowych przejściach dla pieszych, wprowadzenie setek modyfikacji w ramach strefy płatnego parkowania oraz rozwijanie dziesiątek projektów to efekt ich pracy.

Pod wpływem decyzji Rady Miasta Warszawy podjętej w październiku, Zarząd Dróg Miejskich rozpoczął intensywne prace nad wprowadzeniem nowego programu mającego na celu poprawę bezpieczeństwa drogowego. Dzięki specjalnemu funduszowi, który przewiduje 164 mln złotych na ten cel w latach 2025-28, możliwe jest realizowanie tak ambitnych planów.

Skoncentrowanie funduszy na przebudowie najbardziej niebezpiecznych przejść dla pieszych jest głównym celem tych inwestycji. Wybór miejsc do modernizacji oparty jest na szczegółowym audycie ponad 4 tysięcy przejść, który był prowadzony w każdej dzielnicy Warszawy. Celem jest zapewnienie, aby do 2025 roku żadne z najbardziej niebezpiecznych przejść, ocenionych w audycie najniżej, nie pozostało bez poprawy infrastruktury.

Od początku audytu do 2028 roku, Warszawa zamierza przeznaczyć na poprawę bezpieczeństwa ruchu ponad pół miliarda złotych. Około 370 milionów złotych już zostało wydane, co przyczyniło się do znacznego spadku liczby ofiar śmiertelnych wypadków na warszawskich drogach.

Audyty są przeprowadzane przez zewnętrznych specjalistów wybranych w publicznych przetargach. Dostępne są one publicznie w internecie, a teraz dodatkowo udostępniona została interaktywna mapa ułatwiająca wyszukiwanie konkretnych przejść. Mapa znajduje się na stronie ZDM w zakładce „Badania i analizy”.

W ostatnich dwóch miesiącach ZDM ogłosił przetargi na budowę 3 ważnych sygnalizacji świetlnych. Nowe sygnalizacje pojawią się na skrzyżowaniach Woronicza/Spartańska, Wólczyńska/Nocznickiego i Przyczółkowa/Pałacowa. Dodatkowo trwa przetarg na budowę ronda na skrzyżowaniu ulic Chodeckiej i Matki Teresy z Kalkuty.

Dzięki środkom z nowego programu w przyszłym roku planowane są kolejne duże zmiany, m.in. na skrzyżowaniach ul. Powstańców Śląskich i Sterniczej, al. Krakowskiej i Bakalarskiej, al. Witosa i Idzikowskiego oraz Płochocińskiej i Szamocin. Ponadto planowane są nowe sygnalizacje na ul. Popiełuszki (przy H. Czaki), Wysockiego (przy Palestyńskiej i Syrokomli), Marymonckiej (przy Twardowskiej) i Kijowskiej (przy Markowskiej i Brzeskiej).

ZDM zainicjował także wiele mniejszych projektów, z których około 130 zostało już zrealizowanych, a ponad 80 jest w trakcie przygotowań lub realizacji. Większość z nich to budowa azyli na przejściach, montaż progów zwalniających i zmiana oznakowania drogowego.

Warszawa jest również liderem w dziedzinie oświetlenia ulicznego. Od września wymienionych zostało kolejnych 3,2 tysiąca opraw ulicznych, a przez następne trzy lata wymienionych zostanie ich aż 71 tysięcy. Zaplanowano też punktowe doświetlenia przejść na głównych ulicach na lata 2024-25.