Trwają prace nad kolejnym etapem implementacji Warszawskiego Systemu Biletowego (WSB), który zrewolucjonizuje sposób opłacania przejazdów przez pasażerów. Po jego finalizacji, podróżnicy będą mieli możliwość uiszczania opłat za podróż Warszawskim Transportem Publicznym za pomocą różnych metod – kart płatniczych, smartfonów lub smartwatchy z funkcją płatniczą NFC, aplikacji mobilnych czy papierowych biletów z kodem QR.

Planowane jest, że umowa z firmą odpowiedzialną za wdrożenie WSB zostanie podpisana w drugim kwartale 2025 roku. Obsługę systemu zapewnią różne kanały – portal internetowy dla pasażerów, aplikacja mobilna oraz tradycyjne punkty obsługi. Pasażerowie nadal będą mogli korzystać z Kart Miejskich oraz paperowych biletów, które jednak będą wyposażone w kod QR zamiast obecnie używanego paska magnetycznego.

Nowe podejście do sprzedaży biletów umożliwi optymalizację kosztów podróży poprzez dopasowanie ceny do rzeczywistej ilości skorzystanych środków transportu. W przyszłości planowane jest wprowadzenie takich opcji jak płatność za liczbę pokonanych przystanków czy kilometrów.

Wsparciem dla podróżnych będzie również dedykowana aplikacja mobilna oraz portal pasażera, które umożliwią łatwe planowanie trasy. Wystarczy wprowadzić miejsce docelowe, a system sam dobierze najkorzystniejszą trasę. Dodatkowo, pasażerowie będą otrzymywać aktualizacje na temat zmian w komunikacji miejskiej.

Aplikacja praktycznie zastąpi tradycyjne punkty sprzedaży biletów. Pasażer zaznaczy na ekranie kasownika liczbę potrzebnych biletów i zapłaci za nie wybraną metodą – kartą, smartfonem lub smartwatchem z NFC. Bilet zostanie cyfrowo przypisany do użytego urządzenia.

W przyszłości proces ten stanie się jeszcze prostszy – wystarczy przyłożenie karty lub urządzenia z NFC do czytnika w kasowniku podczas wsiadania i wysiadania z pojazdu. Opłata za przejazd zostanie automatycznie pobrana.

To innowacyjne rozwiązanie pozwoli na inteligentne rozliczenie opłat za przejazdy na koniec dnia – opłata będzie naliczana na podstawie liczby i czasu przejazdów oraz stref taryfowych, w których pasażer korzystał z transportu. System zapewni najbardziej korzystną cenę dla pasażera, z tym zastrzeżeniem, że opłata nie przekroczy ceny biletu 24-godzinnego.

Wykonawca Warszawskiego Systemu Biletowego zostanie wybrany poprzez dialog konkurencyjny. Ten rodzaj zamówienia publicznego polega na otrzymywaniu propozycji od potencjalnych wykonawców, którzy spełnili wcześniej ustalone kryteria. Zamawiający prowadzi dialog z oferentami na temat proponowanych rozwiązań technicznych oraz warunków współpracy, a następnie precyzuje swoje wymagania i zaprasza do składania ofert.

Dialog z potencjalnymi dostawcami pozwala lepiej poznać dostępne na rynku technologie i rozwiązania, co z kolei umożliwia precyzyjniejsze opracowanie wymagań systemu, który ma zostać zamówiony przez warszawski ZTM.

Z nowych form płatności za przejazdy Warszawskim Transportem Publicznym pasażerowie będą mogli skorzystać za około 2 lata.